Caleb Witvoet: Up Worlds Down Words
· Meet & Greet: donderdag 24 april
· Opening: Vrijdag, 23 mei 2025
· Tentoonstelling: 23 mei – 14 juni 2025
· Maak een skateboard: 17 + 18 mei of 24 + 25 mei
· Sunday Skate Service: 8 juni, 11:00–19:00
Caleb Witvoet verkent de creatieve opstand van graffiti en skateboarden als vormen van burgerlijke ongehoorzaamheid in een grote installatie die parallellen trekt tussen de bogen van de kapel en de bochten van een skate ramp.
Tijdens de residentie van Caleb Witvoet in Hotel Maria Kapel (HMK) installeert hij een grote houten schans (in termen van skateboarden een halfpipe genoemd) die zijn curve heeft afgeleid van het boogvormige plafond van de kapel. Deze halfpipe sculptuur zal open zijn om in te skaten tijdens twee “Sunday Skate Services”. De halfpipe is gemaakt van duurzaam esdoornfineer - hetzelfde materiaal dat wordt gebruikt voor skateboards - en verandert de ooit heilige ruimte in een interactieve plek voor beweging, verbinding en experiment. Het idee is om de hiërarchieën die zichtbaar zijn in de hoogte van religieuze gebouwen om te draaien door zich deze architecturen toe te eigenen om een geaarde ruimte te creëren voor belichaamde praktijk in plaats van voor verheven spirituele (ideologische) expressie. In feite begint de kapelzaal de ruimte in te nemen van de mandorla, een amandelvormige aureool die vaak verschijnt rond de figuur van Christus of Maria in de traditionele christelijke iconografie en die een manifeste geest betekent.
Traditionele hiërarchieën
Met deze installatie bevraagt Caleb de traditionele hiërarchieën die zijn ingebed in religieuze architectuur. Hij creëert een ruimte waar bezoekers van alle leeftijden, van beginnende skaters, tot doorgewinterde beoefenaars, worden uitgenodigd om op nieuwe en onverwachte manieren met de kapel om te gaan. Naast de halfpipe drukt Caleb skateboards, waaronder experimentele ontwerpen, en werkt hij samen met zijn partner, Sophia Lengle. Stroken groene stof geweven door Sophia Lengle omlijsten twee van de ramen, filteren het natuurlijke licht en projecteren een groene gloed in de kapel. Aan de bovenkant van het raam splitst de stof zich en valt naar beneden om de bovenkant van het raam te weerspiegelen, waardoor de vorm van de aureool wordt herhaald.
Calebs werk ziet skateboarden als een sociale en culturele praktijk. Door de kapel om te vormen tot een plek waar kunst, beweging en gemeenschap samenkomen, nodigt hij uit om na te denken over hoe architectuur en alledaagse praktijken elkaar kunnen uitdagen en verrijken. Een soundscape van muzikant, kunstenaar en onderzoeker Siem de Boer neemt geluiden van het bouwproces tijdens de residency op en brengt daarmee Caleb’s artistieke proces de ruimte in.
Bio
Caleb Witvoet (geb. 1997, Calgary, AB) werkt met houtnerven om stroming te vinden. Hij betwijfelt of het mogelijk is om de boom aan zijn hout te herkennen en gelooft toch dat de plank hun relatie omlijst. Als kunstenaar, onderzoeker, sk8’er en verbouwer: Caleb maakt een schrijnwerk van narratieve verbindingen door meer materiaal voor te bereiden en te verbinden dan vaste objecten. Dat betekent niet dat hij niet tot een einde bouwt. In zijn handwerk, net als bij skateboarden, krijgt het werk vorm door oefening. Het is een manier om voor een bepaalde tijd samen te zijn met iemand, iets of ergens, die zowel ongemakkelijkheid als gemak omarmt in de boog van ontmoeting tot het uiteindelijke afscheid.