Bekendmaking kunstenaars voor het 2026 programma FIRE: FUEL FOR CHANGE
Hotel Maria Kapel (HMK) presenteert met trots de geselecteerde kunstenaars van 2026: Ipeh Nur, Dagmar Bosma, Katja Mater, Melissa Cijntje en Francisca Khamis Giacoman .
In 2026 staat het programma in het teken van vuur: een brandend verlangen naar rechtvaardigheid, vernieuwing en samen komen. Vuur, de eerste technologie die de mogelijkheid bood om voedsel te bereiden, warmte te creëren, materialen te bewerken en veiligheid te bieden. Vuur heeft een scheppende kracht die essentieel is in tijden van verandering.
Ipeh Nur onderzoekt hoe de VOC tijdens de ‘Hongitochten’ vuur gebruikte om de kruidnagelbomen te vernietigen die een bedreiging vormden voor de handselmonopolie, en hoe de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar zijn in zowel Hoorn als op de Banda-eilanden. Dagmar Bosma werkt met de kwetsbaarheid van roestend metaal, en de sporen die het achterlaat op textiel. Dagmar duikt in de materiële geschiedenis van de Mariakapel vanaf het moment dat het eeuwenlang werd gebruikt als wapenopslag en de tuinen als bleekvelden. Katja Mater zal tijdens hun residentie terugkeren naar hun geboorteplaats, namelijk Hoorn. Simultaan zal Katja, naar aanleiding van het verlies van hun ouders, de verschillende betekenissen van ‘een thuis’ onderzoeken. Het onafgemaakte kookboek van hun vader zal het uitgangspunt zijn voor de maaltijden die Katja zal bereiden voor de diners in het Restaurant van de Heimwee. Fransisca Khamis Giacoman groeide op in Chili als derde-generatie Palestijns. Club Deportivo Palestino, opgericht in 1920 in Chili, draagt het motto “more than a club; a whole people”. Een zin die dieper resoneert dan de voetbal-pitch. Met video-installaties en archiefmaterialen zullen Francisca en haar broer Andrés verkennen hoe voetbal en de textielproductie de complexiteit van de Palestijnse diaspora in Chili belichamen. Melissa Cijntje onderzoekt ‘what remains’ als gevolg van kolonialisme, slavernij en de generaties lang doorgegeven schaamte en trauma in het Caribisch gebied. Tijdens haar fellowshipresidentie in Hoorn verdiept zij zich in de Zuidoost-Aziatische regio’s die door dezelfde koloniale machten zijn getroffen, en gaat zij opzoek naar vergelijkbare geschiedenissen van geweld en verzet.