Ratu R. Saraswati (Saras), Through the glass Banyan tree

4 oktober - publicatie en performance
(meer informatie volgt spoedig)

Saras' residency bij HMK begint met een kort verhaal dat ze schreef. Ze beschrijft daarin hoe de oude Banyanboom (Pohon Beringin in het Bahasa Indonesisch) de laatste restanten van het pakhuis van Kasteel Batavia overneemt. De stenen waaruit dit fort is opgebouwd werden getransporteerd door tot slaaf gemaakte overlevenden van de Banda-slachting onder het koloniale regime van VOC-bewindsman J.P. Coen.

Tijdens deze fellowship-residency zal Saras werken aan een publicatie en een performance op basis van een aantal bezoeken aan Hoorn. Ze gebruikt het vergrootglas van haar grootvader in haar zoektocht om een terugkerende vraag te beantwoorden die hij haar stelde voordat hij overleed: "Apa kabarmu di Negeri Belanda?" of "Hoe gaat het in Nederland?". Ze kon hem nooit vertellen hoe ze zich echt voelde als ze hier woonde. Haar residency zal bestaan uit een zoektocht naar het verhaal dat ze haar grootvader nooit heeft kunnen vertellen, waarbij ze persoonlijke ervaringen onderzoekt in de bredere context van koloniale geschiedenis, erfgoed en migratie, met de oude Banyanboom en het vergrootglas als hoofdrolspelers.

Previous
Previous

Isabel Cordeiro, 'Made of matter, formed by motion'

Next
Next

Hira Nabi, 'Gazing back at Hoorn'