Your Gold is not Our Glory
Mira Asriningtyas & Dito Yuwono

met werk van Jompet Kuswidananto, Ipeh Nur, Mella Jaarsma en het Westfries Museum

· langetermijn-residency: februari - oktober 2023
· meet and greet: 29 september, 16:00 uur
· opening: 6 oktober, 15:00-19:00 uur
· tentoonstelling: 6-27 oktober
· walking tour door Hoorn met Mella Jaarsma: 27 oktober, 13:00 uur (reservering)

Tijdens hun residentie bij Hotel Maria Kapel ontwikkelden curator Mira Asriningtyas en kunstenaar Dito Yuwono respectievelijk een tentoonstelling en een nieuw werk dat kritisch reflecteert op de geschiedenis van Hoorn vanuit een dekoloniaal Indonesisch perspectief. Aan het begin en het eind van de tentoonstelling zijn er openbare programma's bestaande uit een discussie en een wandeling. In de loop van ongeveer een half jaar hebben ze onderzoek gedaan naar de zogenaamde 'Gouden Eeuw' van de stad - een tijd van ongekende welvaart in de 17e eeuw, toen de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) werd opgericht en inwoners als J.P. Coen de wereld over reisden voor handel en kolonisatie. Maar ten koste van wie? De laatste jaren is onze kijk op geschiedschrijving genuanceerder en inclusiever geworden: hoe kunnen we de donkere kanten van de geschiedenis van een transparanter perspectief voorzien? De tentoonstelling Your Gold is not Our Glory nodigt ons uit om over deze vragen na te denken. 

De tentoonstelling brengt nieuw werk van Dito Yuwono samen met werken van Ipeh Nur, Jompet Kuswidananto, Mella Jaarsma en een werk voor de collectie van het Westfries Museum. Samen onderzoekt het een aantal cruciale keerpunten in de Indonesische geschiedenis; van het Banda bloedbad in 1621, de implementatie van het Cultuurstelsel in de 19e eeuw en de militaire agressie aan het einde van de Nederlandse koloniale overheersing in 1945 - 1949.

Aan het einde van de tentoonstelling neemt Mella Jaarsma het publiek mee voor een wandeling langs verschillende plekken in Hoorn, waarbij bezienswaardigheden, bevindingen en gedeelde geschiedenissen vanuit verschillende perspectieven worden besproken en de stad een plek wordt waar politieke verhalen bestaan en waar uitwisseling van waarden plaatsvindt en voortdurend wordt betwist. 

In 2011 richtte het duo LIR Space op in Yogyakarta, Indonesië, met als doel een ondersteunende en positieve omgeving te creëren voor onderzoek naar het dekoloniseren van (ruimtelijke) geschiedenissen - meer specifiek hoe steden, als manifestaties van collectief geheugen en verhalen, opnieuw kunnen worden onderhandeld om meer inclusieve geschiedenissen te vertegenwoordigen. In 2019 veranderde LIR in een gespecialiseerd nomadisch curatorencollectief, met HMK als hun meest recente tijdelijke verblijfplaats en de specifieke context van Hoorn als hun onderzoeksonderwerp. Het onderzoek en de tentoonstelling Your Gold is not Our Glory heeft vorm gekregen door uitwisseling binnen het studieplatform Centre for Historical Alternative-Narrative and Traces (CHANT), ook geïnitieerd en geleid door LIR.

Mira Asriningtyas werkt als onafhankelijk curator en schrijver. Ze voltooide het Curatorial Program in 2017 bij De Appel Art Center in Amsterdam. Het idee om terug te leren van polycentrische kennis geworteld in de lokale context als een poging om het kennissysteem te dekoloniseren, ecologische duurzaamheid te bevorderen en de overgebleven sporen van kolonialisme verder te onderzoeken staan centraal in haar huidige onderzoekspraktijk. Ze heeft tentoonstellingen en openbare programma's samengesteld in kunstinstellingen zoals De Appel Art Center (Amsterdam); Stedelijk Museum (Amsterdam); Fondazione Sandretto Re Rebaudengo (Turijn); KKF (Yogyakarta); ISCP (New York); MAIIAM Contemporary Art Museum (Chiang Mai); Our Museum (Taipei) en andere. Haar essays zijn internationaal gepubliceerd in boeken, tentoonstellingscatalogi, monografieën, tijdschriften en online publicaties, waaronder PARSE Journal, Stedelijk Studies, Ocula en ArtReview Asia. In 2017 initieerde ze een biënnale site-specific kunstproject, "900mdpl" in Kaliurang - een historisch resortdorp onder de vulkaan Mount Merapi in Yogyakarta. 

Dito Yuwono is een kunstenaar en curator die zich richt op de notie van collectiviteit, persoonlijke geschiedenis als onderdeel van grote historische verhalen en het collectieve geheugen van een plaats. Hij gebruikt een vorm van het vertellen van verhalen met behulp van een persoonlijke benadering om subtiel het grotere plaatje van de sociaal-politieke omgeving te begrijpen. Zijn werk richt zich vaak op sociale kwesties door de productie van site-specifiek werk, interventieprojecten, video, fotografie en audiovisuele installaties. In de afgelopen vijf jaar heeft Dito verschillende residenties gedaan als onderdeel van zijn site-specific artistieke praktijk bij instellingen zoals The NCCA in Australië, Ruangrupa in Jakarta, Jatiwangi Art Factory in Indonesië, GOLEB & Het Wilde Weten in Nederland, TIFA Working Studios in India en Collectif BONUS inantes. Zijn werk is tentoongesteld in onder andere het Herbert F. Johnson Museum of Art in de Verenigde Staten, Jimei X Arles International Photo Festival 2017 en JIPFEST 2022; en solotentoonstellingen in KKF, Ruang MES56, ruangrupa Gallery en Cemeti Institute for Art and Society in Indonesië. Momenteel is hij een van de directeuren van Ruang MES56 en de curator van het internationale Jogja Fotografis Festival 2023 getiteld "Mengukur Panjang dan Lebar Sebuah Bingkai" (Een strategie om een kader te meten) in Indonesië.

Ipeh Nur is geboren in Yogyakarta en studeerde af aan het Indonesisch Instituut voor de Kunsten - ISI in Yogyakarta met een master in grafische kunsten. Haar werk is geïnspireerd op alledaagse problemen en op haar persoonlijke ervaringen. Nur nam deel aan verschillende tentoonstellingen, waaronder Beyond Masculinity (2016) in de Ark Gallery, The Beresyit! (2016) in Krack! Studio in Yogyakarta, Women, Art & Politics (2016) in Footscray Community Arts Center - FCAC in Australië, WOW Fest in Melbourne, Australië (2017), Pentagonal Icositetrahedron (2017) in Cemeti Institute for Art and Society in Yogyakarta, Pressing Matters (2018) en On the Nature of Botanical Gardens (2020) beide bij Framer Framed in Amsterdam en Kebun Sejarah (Garden of History) (2021) bij Zone2Source in Amsterdam.

Mella Jaarsma staat bekend om haar complexe kostuuminstallaties en haar focus op vormen van culturele en raciale diversiteit die zijn ingebed in kleding, het lichaam en voedsel. Ze is geboren in Nederland en studeerde beeldende kunst aan Academie Minerva in Groningen, waarna ze Nederland verliet om te studeren aan het Kunstinstituut van Jakarta en aan het Indonesisch Instituut voor de Kunsten in Yogyakarta. Sindsdien woont en werkt ze in Indonesië. Mella Jaarsma's werk is op grote schaal gepresenteerd in tentoonstellingen en kunstevenementen in Indonesië en daarbuiten, waaronder: de 20e Sydney Biënnale (2016); 'The Roving Eye', Arter, Istanbul (2014); 'Siasat - Jakarta Biënnale', Museum of Ceramics and Fine Arts, Jakarta (2013); 'Suspended Histories', Museum Van Loon, Amsterdam (2013); 'Singapore Biënnale', Singapore Art Museum (2011); 'GSK Contemporary - Aware: Art Fashion Identity', Royal Academy of Arts, Londen (2010); 'RE-Addressing Identities', Katonah Museum, New York (2009); 'Accidentally Fashion', Museum of Contemporary Art, Taipei (2007); Yokohama Triënnale (2005), en vele andere. 

Jompet Kuswidananto begon als muzikant en produceerde platen en performances terwijl hij communicatiewetenschappen studeerde aan de Gadjah Mada Universiteit in Yogyakarta. De eclectisch opgeleide, polyvalente kunstenaar, die woont en werkt in Yogyakarta, blijft diep verbonden met Indonesië en het weergeven van haar turbulente geschiedenis. In zijn beeldende kunst heeft hij zijn kennis van het traditionele schaduwtheater en andere vormen van podiumkunsten gebruikt om een persoonlijke stijl van multimediale specialisatie te ontwikkelen. Deze spatialisatie is erop gericht om zowel esthetisch plezier te bieden als een verslag van de veranderende identiteiten die het lot van individuen en gemeenschappen in Indonesië en daarbuiten hebben bepaald en nog steeds bepalen. Zijn werk is op grote schaal gepresenteerd op tentoonstellingen en kunstevenementen in Indonesië en daarbuiten, waaronder: "Sharjah Biennial 14", Saoedi-Arabië (2019); "Sunshower", Mori Art Museum, Japan (2017); "Ural Industrial Biennale", Rusia (2015); "Taiwan Asian Art Biennale", Taiwan (2015); "Taipei Biennale", Taiwan (2012); "Moscow Biennale", Rusia (2012), en vele anderen.

Het Westfries Museum is een regionaal historisch museum dat de cultuurgeschiedenis van Hoorn en West-Friesland vertelt, met een specifieke focus op de 17e eeuw en het VOC-verleden van Hoorn. Naast de vaste opstelling zijn er wisselende tentoonstellingen waarin nieuw licht geworpen wordt op de geschiedenis en wordt voorzien van verschillende socio-culturele perspectieven. Wegens een grootschalige verbouwing van het pand - het uit 1632 daterende voormalige Statencollege aan de Rode Steen in de binnenstad van Hoorn - is het museum momenteel gesloten en is de uitgebreide collectie schilderijen, meubelen, porselein, schuttersstukken en historische artefacten momenteel niet voor het publiek te zien. Wel zijn er online en in de stad verschillende activiteiten die het verhaal van Hoorn blijven vertellen. Het museum verwacht in 2024 te heropenen. www.westfriesmuseum.nl

Dit project is mogelijk gemaakt met hulp van het Mondriaan Fonds, Gemeente Hoorn en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Previous
Previous

David Camargo & Amauta García

Next
Next

Raffia Li