1. shelter in place1.jpg

Project:Shelter in Place
Kunstenaars: Setareh Noorani & Matt Plezier (SMET)

Residency: februari - juli 2021
Workshops: mei - juni 2021
Installatie: 4 juli - 5 september 2021
Info booth tours: 17 & 31 juli


Sinds februari 2021 werken Setareh Noorani en Matt Plezier samen aan een project bij en over HMK en haar omgeving, met de titel Shelter in Place. Als duo onder de naam SMET onderzoeken ze de notie van onderdak/shelter zoals die wordt geboden binnen een gemeenschap, of juist niet. Op wat voor manier zijn onzekere tijden van invloed op de mate en manier waarop we elkaar onderdak -zowel typologisch als metaforisch- bieden, alsook mogen ontvangen? Zeker in een wereld die hyperindividualistisch is en wordt getroffen door een aanhoudende pandemie? De komende maanden verkent SMET diverse aspecten van deze vraag binnen de context van Hoorn, haar geschiedenis en haar omgeving.

Achtergrond


“Onze persoonlijke ervaring is dat de behoefte aan onderdak niet alleen een abstract concept is, maar er een is van overleven, ontsnappen aan huiselijk geweld en eenzaamheid binnen de thuissituatie en flagrant racisme daarbuiten. De behoefte aan een dergelijke ruimte en een ondersteunende infrastructuur is elementair geweest om het belang van opvang in al zijn vormen beter te begrijpen. De kernvraag wat een shelter is, als ruimte, is verstrengeld met belangrijke vragen over hoe het kan dienen als een toevluchtsoord van zorg. 

Een schuilplaats is een basisbehoefte, een huiselijk archetype waardoorheen we verschillende intergenerationele vormen van activisme kunnen kanaliseren – de feministische golven, de kraakbewegingen, de postkoloniale beweging en hun thuisbasis als centrale organisatie-eenheid, de organisaties die onderdak bieden aan vluchtelingen – maar ook zeer persoonlijke omgevingen van wederzijdse zorg of het gebrek daaraan. Architectuur is een krachtige vormgever van onze omgeving door het politieke verlangen dat zij kanaliseert en tegelijkertijd construeert en beperkt onze omgeving ons.”

A Situated Architecture As Communal Ritual

Aansluitend op het onderzoek organiseert SMET in het voorjaar verschillende workshops en samenkomsten (in kleine covid-proof settings) die deelnemers actiever met elkaar in gesprek laten gaan over cohesie en samenwerking als een vorm van onderdak/shelter, alsook de urgentie om hier constructiever invulling aan te geven. Via workshops wordt gezocht naar diverse connecties en (lokale) samenwerkingspartners voor het verdere onderzoek. Zo zal er een kinderworkshop ‘maak je eigen shelter’ met de kunstenaar Navid Nuur plaatsvinden, waarbij kinderen kunnen bouwen aan hun eigen ‘droom’(t)huis. Ook worden er collaboratief posters, postkaarten en (maga)zines gemaakt, spoken word geschreven, en gekookt in samenwerking met lokale initiatieven en organisaties zoals Stichting Netwerk en het Mamacafé. 

Collectief bouwen

In de loop van het project zal een mobiele infostand gebouwd, een casco object dat  steeds verder gestalte krijgt aan de hand van de inzichten die deze workshops bieden. De infostand zal door Hoorn reizen, interactie met verschillende gemeenschappen zoeken die de infostand ook actief en fysiek kunnen annoteren met hun eigen verhalen. Tevens  zullen hierdoor  de contouren geschetst worden voor een nog verder te ontwikkelen collectieve multimedia installatie, die onderdeel uitmaakt van de zomertentoonstelling in HMK, gecureerd door Danai Giannoglou.

“Tijdens onze residentie in Hotel Maria Kapel zullen we met een mobiele infobooth, een nomadische architectuur, rondreizen door de stad. Vanaf hier organiseren we wandelingen, verspreiden we analoge informatie (brochures, pamfletten en ansichtkaarten) over de verhalen van Hoorn en brengen we verschillende groepen mensen samen die naast elkaar bestaan ​​in de stad en haar omgeving.”

SMET.jpg
SMET (1).jpg

Bio: Setareh Noorani & Matt Plezier (SMET)

Setareh Noorani (1995, Nederland) is architect, onderzoeker en onderdeel van experimenteel muziekcollectief Zenevloed. Ze bezit een mastergraad in Architectuur van de TU Delft. Momenteel is ze onderzoeker bij Het Nieuwe Instituut met een project dat zich richt op kwalitatieve, paradigma-verschuivende noties van dekolonialiteit, feminisme, queer-ecologieën, agentschappen (niet-institutioneel, niet-auteurschap) en implicaties van het collectieve, meer-dan-menselijke lichaam in architectuur als onderdeel van het nieuwe project Collecting Otherwise en de cross-institutionele The Critical Visitor.

Matt Plezier (1967, Nederland) is een autodidactisch beeldend kunstenaar. Zijn werk reflecteert op kwesties als vervreemding, anonimiteit, (on)zichtbaarheid en manieren om een verhaal te construeren en tot uiting te brengen. Zijn werk weerspiegelt zijn eigen multiculturele achtergrond en presenteert het narratief van de Ander in een onomwonden of soms zelfs confronterende vorm. Onafhankelijke publicaties spelen een grote rol in zijn artistieke praktijk. Sinds 2015 heeft hij met zijn project MonoRhetorik bijna 100 titels geproduceerd, van zines tot kunstboeken, waarmee hij internationaal deelnam aan grote kunstboekenbeurzen. In 2018 ontving hij de Shannon Cane Award van Printed Matter.

SMET samen met Iskra Vukšić tijdens Art History School

Art History School: Enter/Exit


Donderdag 10 juni, 19:30 uur, een interactieve (online) kunstgeschiedenislezing, verzorgd door Iskra Vukšić, reagerend op het project Shelter in Place door Setareh Noorani & Matt Plezier (SMET).

Enter/Exit is een lezing rond architectuur als schuilplaats. In een reeks persoonlijke notities en associaties plaatst Iskra het terugtrekken in ons huis tegenover dat van het vertrekken. Aan de hand van anekdotes over haar thuisland en verkenningen van het materiaal van beton, vraagt ze zich af: wanneer herbergen gebouwen ons en onder welke omstandigheden moeten we ze verlaten?

Iskra Vukšić is een Nederlands-Kroatische schrijver en kunstenaar met een achtergrond in kunstgeschiedenis en stedelijke culturen en een MFA in Designing Democracy van het Sandberg Instituut. Haar geschreven en beeldende werk beweegt zich tussen persoonlijke notities en maatschappelijke observaties, met een bijzondere interesse voor arbeiders, migratie en geschiedschrijving. Haar teksten werden gepubliceerd in Metropolis M, Public Art Amsterdam en Studio L A. Samen met Ekaterina Volkova creëert ze immersieve installatie-performances als het artistieke samenwerkingsverband Vukšić&Volkova.

Afbeelding: Iskra Vukšić, Concrete Exhaustion

Previous
Previous

Minne Kersten - Constant Companion

Next
Next

Danai Giannoglou - Missing Homes