Project: Kanga for the Present
Kunstenaar: Ada M. Patterson

Residency: september - oktober 2021
Art History School: 23 september 2021
Workshop kanga making: 16 oktober 2021
Finissage: 6 november 2021


Voor hen verblijf bij HMK zal Ada M. Patterson nadenken over kanga, een met zorg genaaid Keniaans textiel, doordrenkt met verhalen, die traditiegetrouw als cadeau wordt gegeven. Patterson zal een nieuwe collectie kanga ontwerpen met als onderwerp de voortdurende beleving van crisis - klimatologisch, heteropatriarchaal en kapitalistisch.

Achtergrond


Voor diens residency bij HMK maakt Ada M. Patterson kanga: textiel doordrenkt met verhalen, altijd als gift geschonken. Patterson ontwikkelt een nieuwe collectie kanga over een voortdurend geleefde ervaring van crisis en rouw tussen veranderende lichamen en veranderende werelden.

Kanga maken
Tijdens orkaan Dorian (2019) ben ik begonnen met het maken van kanga. Mijn moeder schonk me deze praktijk. Elke kanga heeft een naam – een naam die bidt, profeteert, hoopt, wenst, zegent, lacht, bespot, bekritiseert, waarschuwt, onderwijst, verbeeldt, beschermt, vervloekt – en je schenkt een kanga aan een persoon voor wie de naam betekenisvol is. Dat wil zeggen, je schenkt een kanga en diens boodschap meestal met iemand in gedachten. Ik begon kanga te maken als een middel om de weinige woorden te vinden die ik kon opbrengen voor wat er in het Caribisch gebied gebeurde – wat er nog steeds gebeurt, wat zal blijven gebeuren – in onze klimaat-gequeerde* wereld, in onze wereld die door crisis is gequeerd.

*Het woord queering, werkwoord van het woord queer, wordt gebruikt om een heteronormatieve duiding van gebeurtenissen uit te dagen.

Een geschenk van steun
Tijdens diens residency zal Patterson onderzoeken hoe kanga, als performatieve en beeldende intersecties tussen beeldvorming, textiel, kleding, poëzie en communicatie, ruimte kunnen maken om de stemmen te ondersteunen van degenen die moeite hebben om te spreken in tijden waar  moeilijk mee valt te praten. Hoe zou je shelter kunnen vinden in het veelbetekende gift van een kanga? Dit project bandert onze gedachten, woorden en ervaringen als geschenken die we uit liefde aan de wereld geven, of onze liefde nu zacht, hard of gewoon ingewikkeld is. 

Bezoekers van HMK zullen een onvaste presentatie van voortdurende verschuivingen tegenkomen waarbij een constellatie van kanga tijdens de duur van Patterson’s residentie voortdurend verandert. Nieuwe, gefragmenteerde en verstoorde choreografieën van beeld, tekst en betekenis zullen gedeeld worden en tegelijk zal Patterson een nieuwe performance ontwikkelen, gegidst door kanga, die spreekt over de rouw  en de vreugde van veranderende lichamen en veranderende werelden.

Ada M. Patterson, The Whole World is Turning, digital video, 2019

Finissage: Kanga for the present

6 november 2021


Terwijl de presentatie-in-proces Kanga for the Present door kunstenaar Ada M. Patterson een uiteindelijke samenstelling krijgt met de toevoeging van nieuw ontwikkelde kanga, komen we voor een laatste keer samen bij HMK om te zien, te denken en te reflecteren op en over de verhalen die ze vertellen: die van vreugde en verdriet tussen veranderende lichamen en veranderende werelden. 

We beginnen in de namiddag met een gesprek door dr. Eliza Steinbock, Associate Professor of Gender and Diversity Studies aan Universiteit Maastricht, met Ada en het publiek, gevolgd door tijd om de tentoonstelling te bezoeken en Ada’s film The Whole World is Turning in de cinema te zien.

16.30: deuren open
17.00: introductie
17.15: gesprek met Eliza Steinbock en Ada M. Patterson (in het Engels)
18.00: tijd om de tentoonstelling te bezoeken en om The Whole World is Turning te zien
20.00: deuren sluiten

In de cinema: The Whole World is Turning 

Een groep vrienden en geliefden krijgt bezoek van een bekende gast. Ze merken op hoe deze gast is gedraaid, hoe ze zijn gedraaid en hoe de hele wereld draait. Hoe zullen zij deze gang van zaken ontvangen?

The Whole World Is Turning is een gequeerde hervertelling van orkanen. Patterson ontwikkelde dit werk in de herfst van 2019, tijdens de materiële en emotionele onrust die ontstond nadat orkaan Dorian het Caribisch gebied trof en de Bahama’s verwoestte. Het Caribisch gebied is een van de frontlinies van de klimaatcrisis. Verwoestingen door orkanen hebben altijd deel uitgemaakt van het sociale weefsel van leven en dood in de regio. Bovendien wordt het orkaanseizoen, en de vernietiging die het met zich meebrengt, jaarlijks geïntensiveerd door stijgende zeespiegels en temperaturen.

Hoe verhoudt men zich tot de planeet die onze leefwereld vormt en steeds turbulenter en onzekerder wordt? In plaats van de orkaan als een kwaadaardige kracht van de natuur te beschuldigen, of als een geest van wraak om te vervloeken, kiest Patterson ervoor om deze als een vaste bezoeker en vertrouwde gast te verbeelden. Niet in staat om zichzelf te verklaren en niet in staat om door haar gezwollen oog te kijken, lijkt ze veranderlijk en verward. Wat als we haar niet zien als de voornaamste veroorzaker van verwoesting en pijn, maar haar grillige gedrag en onze grillige ervaring zien als symptomen van het feit dat onze wereld gevangen zit in het vizier van klimaatimperialisme?

Eliza Steinbock is Associate Professor of Gender and Diversity Studies aan Universiteit Maastricht. Ze zijn auteur van het bekroonde boek Shimmering Images: Trans Cinema, Embodiment, and the Aesthetics of Change (Duke, 2019), en co-editor van Art and Activism in the Age of Systemic Crisis: Aesthetic Resilience (Routledge, 2020). Momenteel is Eliza projectleider van het consortium “The Critical Visitor”, dat intersectionele benaderingen voor inclusief erfgoed ontwikkelt (NWO 2020-2025). Samen met Susan Stryker en Jian Neo Chen is Eliza redacteur van de nieuwe Duke-boekenreeks voor kritische transstudies, ASTERISK.​ 

Art History School: Kanga for the Present

23 september 2021


Een interactief gesprek met Maartje Fliervoet en Ada M. Patterson, in het kader van het project Kanga for the Present.

Voor deze editie van Art History School gaat kunstenaar Maartje Fliervoet in gesprek met artist in residence Ada M. Patterson en het publiek, om te praten met en over de serie kanga’s die in de tentoonstellingsruimte is geïnstalleerd als onderdeel van Pattersons project Kanga for the Present. Kanga is een populaire traditie in Oost-Afrika, waarbij textielen die zijn beschilderd en doordrenkt met betekenis als cadeau worden gegeven. Patterson maakt kanga om een stem te geven aan een doorleefde ervaring van crisis en verdriet tussen veranderende lichamen en veranderende werelden. Tijdens deze Art History School worden bezoekers uitgenodigd om informeel van gedachten te wisselen over Kanga for the Present en de ervaringen die worden besproken.

Deze Art History School is een samenwerking tussen Hotel Maria Kapel en Manifold Books, opgericht in 2015 door Fliervoet. Patterson zal in 2021 werken aan een project voor Manifold Books.

Maartje Fliervoet is een beeldend kunstenaar die woont en werkt in Amsterdam. Perceptie is voor haar een continu proces van het oproepen van vragen, vooral beelden en associaties die een gevoel van onbestemdheid creëren. Een belangrijk aspect in haar werk is de notie van ‘niet weten’ ten koste van gangbare perspectieven in het westerse denken. In 2015 richtte ze Manifold Books op (www.manifoldbooks.nl), een projectruimte die de relaties tussen boeken en tentoonstellingen verkent.

Workshop kanga maken

16 oktober 2021


Heb je iets te zeggen tegen deze wereld en de tijd waarin we leven? Breng de dag door met afbeeldingen, poëzie en textiel in deze Kanga Zine-Making workshop. Kanga is een draagbaar bedrukt textiel dat populair is in Oost-Afrika, met een centrale afbeelding, een spreekwoord en een decoratieve rand. We gaan kleine kanga-ontwerpen maken op papier, waar vervolgens een collectieve zine van wordt gemaakt.

Door te spelen met Kanga – een verfijnde vorm van communicatie, wensen en viering – is deze workshop bedoeld om onze gedachten, woorden en ervaringen als geschenken te behandelen, die we aan de wereld geven uit liefde, of onze liefde nu zacht, hard of gewoon gecompliceerd is.

Alle vaardigheidsniveaus zijn welkom.

Er wordt een klein aantal materialen verstrekt (inclusief een lijmpistool), maar als je voorkeursmaterialen hebt (verf, potloodkrijt, grafiet, viltstiften, houtskool, stof, tijdschriftuitsparingen, pailletten, glitter, plastic afval, plantaardig materiaal, enz.), dan ben je uiteraard uitgenodigd om deze mee te brengen.

Bio: Ada M. Patterson


Ada M. Patterson (Bridgetown, 1994) is a visual artist, writer and educator based between Barbados, London and Rotterdam. She works with masquerade, textiles, performance, video and poetry, telling new stories or rethinking old stories in new recuperative ways. Trying to account for the complexities of bodies otherwise unaccounted for, bodies queered by crisis, bodies named invisible, dispensable or ungrievable, bodies confronted with the very real material conditions of a world not built for their survival, their ongoing work hopes to imagine elegies for bodies and moments always already out of time.

Patterson is the 2020 NLS Kingston Curatorial & Art Writing Fellow. They have exhibited with LADA, London; Barbados Museum & Historical Society, Bridgetown; TENT, Rotterdam; Ateliers ’89, Oranjestad; Alice Yard, Port-of-Spain. Her writing has featured in ARC Magazine, Sugarcane Magazine, PREE, Mister Motley and Metropolis M.

Previous
Previous

Alina Lupu - Producing One Another

Next
Next

Ganesh Nepal - Metamorphosis